Filmowy pies przewodnik

Fundacja Audiodeskrypcja i DDB Warszawa rozpoczęły kampanię crowdsourcingową, której celem jest zebranie funduszy na aplikację Movie Guide Dog udostępniającą niewidomym audiodeskrypcję w salach kinowych, niezależnie od sprzętu, jakim dysponuje dane kino.
Właściciele kin niechętnie inwestują w sprzęt do audiodeskrypcji, wychodząc z założenia, że filmów z audiodeskrypcją jest zbyt mało. Z kolei dystrybutorzy i producenci nie udostępniają kinom filmów z audiodeskrypcją, bo sale kinowe i tak nie mają odpowiedniego sprzętu, by je odtworzyć. I tu kółko się zamyka - mówi Tomasz Strzymiński, prezes Fundacji Audiodeskrypcja - Postanowiliśmy rozwiązać ten problem. Movie Guide Dog to aplikacja na telefon, dzięki czemu działa niezależnie od sprzętu w kinie. Pokazuje listę filmów z dostępną audiodeskrypcją. Użytkownik ściąga na telefon audiodeskrypcję do filmu, który chce obejrzeć, i idzie do kina. Aplikacja synchronizuje audiodeskrypcję ze ścieżką dźwiękową filmu. Stworzenie bazy audiodeskrypcji i mechanizmu synchronizacji jest tańsze niż zakup specjalistycznego sprzętu do kin, ale nadal wymaga zaangażowania pewnych środków. Stąd kampania.

Kampania rozpoczęła się 7 kwietnia o 18.10. Tego wieczoru na antenie Ale Kino Plus zostały wyświetlone trzy filmy z audiodeskrypcją. Jeden z nich, "Głębokie błękitne morze", był poprzedzony specjalnym wydaniem "Kino Mówi" (godzina 20.10). Gośćmi Błażeja Hrapkowicza byli Barbara Szymańska, krytyk filmowy i wiceprezes Fundacji Audiodeskrypcja, oraz publicysta Michał Zygmunt. To pierwsze spotkanie widzących i niewidzących krytyków. Dyskusja dotyczyła m.in. aspektów wizualnych filmu Terence'a Davisa, interpretacji użytych środków filmowych i roli obrazu w odbiorze kina.

Kontynuacją kampanii są działania w sieci i w kinach. Powstał film, który pokazuje, że emocje, jakie przeżywamy w kinie, są uniwersalne, niezależnie od zmysłów, którymi się posługujemy. Film wyreżyserowała Kamila Tarabura, za zdjęcia odpowiadał Kajetan Plis, dźwięk stworzył Kuba Pietrzak ze studia Juice. Reklama jest dostępna po polsku i po angielsku, także w wersji z audiodeskrypcją. Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie www.movieguidedog.com . Zbiórka funduszy odbywa się dzięki uprzejmości Wspieram.to.

W Polsce jest około 145 tysięcy osób niewidomych i około 700 tysięcy osób słabowidzących, w Europie ponad 26 milionów jednych i drugich. Dzięki Movie Guide Dog będą one mogły oglądać filmy z audiodeskrypcją, niezależnie od sprzętu znajdującego się w kinie. Aplikacja będzie dostępna na systemy iOS i Android.
 
 
Poniżej ten sam spot w wersji z audiodeskrypcją:
 
 

[KBS / Movieguidedog]