RANKING: 10 nieszablonowych filmów o męce pańskiej

Jak co roku podczas Wielkanocy będziemy mieli okazję zobaczyć filmy, które w sposób niemal szablonowy opowiadają o żywocie i męce Chrystusa. Niektórzy twórcy odchodzą od schematycznego ukazywania tej historii. Przedstawiamy ranking 10 ekranowych adaptacji, w których obraz śmierci Jezusa daleki jest od swojego biblijnego pierwowzoru.         
 
 
  1. Droga krzyżowa" (2013), reż. Dietrich Brüggemann

Laureat Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie oraz Nagrody Publiczności na warszawskim festiwalu Wiosna Filmów. Kilka dni z życia nastoletniej Marii, wychowującej się w konserwatywnej rodzinie dziewczynie, która przygotowuje się do przyjęcia sakramentu Komunii Świętej.      
 
  1. Pasja" (2004), reż. Mel Gibson

Jeden z najgłośniejszych filmów o Męce Pańskiej w historii kina w reżyserii Mela Gibsona. Rozgłos zdobył dzięki wielu kontrowersjom towarzyszącym premierze m.in. protestom środowisk katolickich czy obawom o zbyt drastyczne sceny. Jak to zwykle bywa szum medialny się opłacił- adaptacja znalazła się na 3. miejscu najchętniej oglądanych filmów w USA w 2004 roku.   
 
  1. Ostatnie kuszenie Chrystusa" (1988), reż. Martin Scorsese

Religijne czasopismo „Faith & Family" umieściło ten film na 8. miejscu w rankingu „Najbardziej antykatolickich filmów wszech czasów". I trudno się im nie dziwić. Adaptacja równie kontrowersyjnej co film książki Nikosa Kazantzakisa w reżyserii Martina Scorsese opowiadała o walce Jezusa ze swoimi, co ciekawe bardzo ludzkimi, słabościami i pokusami takimi jak pożądanie, namiętność czy zwątpienie.  
 
 
 
  1. Ewangelia wg św. Mateusza" (1964), reż. Pierre Paolo Passolini

Ewangelia wg św. Mateusza wyreżyserowana przez ateistę i lewicowca- już sama taka zapowiedź budzi kontrowersje. Wbrew pozorom Passolini, nonkonformista i były członek partii komunistycznej, stworzył ponadczasowe dzieło, które do dziś uchodzi za wzór przedstawiania historii z życia Chrystusa. „Ewangelia…" trafiła na Watykańską listę 45 filmów, które propagują wartości chrześcijańskie.       
 
 
  1. Jesus Christ Superstar" (1973), reż. Norman Jewison

Czy można zrobić musical o męce Jezusa Chrystusa? Otóż można! Film w reżyserii Normana Jewison'a obala mit o konieczności opowiadania o Śmierci na Krzyżu w podniosłym, patetycznym tonie. Dzięki temu, a także wpleceniu do fabuły elementów ze świata współczesnego, nadaje historii charakter uniwersalny i ponadczasowy.      
 
  1. Piłat i inni" (1972), reż. Andrzej Wajda

Polskie spojrzenie na „Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa, a raczej na jeden, konkretny wątek Piłata i Jezusa. Wajda przenosi bohaterów we współczesne realia - mamy tu wysypisko (tak jak w „Popiele i diamencie"), drogę szybkiego ruchu, samoloty, a nawet budkę telefoniczną, z której Judasz dzwoni by wydać Chrystusa na śmierć. Tymi zabiegami reżyser pokazuje, że postawy ludzkie i problemy, które biblia krytykowała, są nadal aktualne.      
 
  1. Święta góra" (1973), reż. Alejandro Jodorowsky

Próba zdobycia sekretu na nieśmiertelność w surrealistycznym wydaniu. Grupa wybrańców decyduje się na podróż na tytułową Świętą górę, której zdobycie ma zagwarantować władzę nad światem. Wśród nich jest także złodziej, odratowany i zdjęty wcześniej z krzyża, który z wyglądu przypomina Jezusa. 
 
 
  1. Jezus z Montrealu" (1989), reż. Denys Arcand

Awangardowy reżyser przygotowuje teatralną adaptację biblijnej historii śmierci Jezusa na Krzyżu. Budzi to zachwyt i popularność widzów, ale też kontrowersje i zgorszenie pośród konserwatywnych odbiorców tego spektaklu.   
 
  1. Pokłosie" (2012), reż. Władysław Pasikowski

Jedną z najbardziej zapadających w pamięć scen z filmu Władysława Pasikowskiego jest ta, w której Józef Kalina (Maciej Stuhr) zostaje ukrzyżowany na drzwiach od swojej stodoły. Przywołuje to chęć chrystusowego odkupienia, cierpienia i oddania swojego życia za odkupienie grzechów świata (w tym wypadku- Narodu za zbrodnie na ludności żydowskiej).   
 
  1. Jańcio Wodnik" (1994), reż. Jan Jakub Kolski
Jeden z najbardziej cenionych i nagradzanych filmów Jana Jakuba Kolskiego. Reżyser zawarł w nim aluzję biblijną, czyli kuszenie Jezusa na pustyni. Rolę „Syna Bożego" w tym wypadku odgrywa Jańcio (genialny Pieczka), który poprzez swoją pychę i poddanie się sile grzechu traci moce, które wcześniej posiadał.  
 
 
 



[Aleksandra Książek]