Stopklatka wybrała najlepsze filmy 2013 roku


Post tenebras lux (2012)1. "Django" reż. Quentin Tarantino

"Django" to film, w którym relacje międzyludzkie nie tylko bawią, ale też autentycznie wzruszają. Ale wszyscy przecież wiemy, co u twórcy "Pulp Fiction" jest najważniejsze - zabawa, a tej w filmie nie brakuje  - pisał na naszych łamach Artur Zaborski. Całość tutaj

 

 

 

2. "Grawitacja" reż. Alfonso Cuarón
Realizm tej wybitnej, otwierającej Festiwal Filmowy w Wenecji produkcji Alfonso Cuarona jest powalający - pisała o filmie Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.



 



 

Lincoln (2012)

3. "Holy Motors"  reż. Leos Carax

Film Leosa Carxa uwodzi wizualnym wyrafinowaniem i nigdy nie potwierdza jednej „właściwej" logiki, wedle której można byłoby ułożyć jego treść - pisała o filmie Urszula Lipińska. Cała recenzja tutaj.


 

4. "Życie Adeli. Rozdział 1 i 2" reż. Abdellatif Kechiche

Kechiche opowiada niespiesznie i z czułością przepiękną historię dwóch kochanek. O przeznaczeniu, niedopasowaniu i namiętności, która nieubłaganie z czasem wygasa - pisała w Stopklatce Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.

 

 
5. "Spring Breakers"  reż. Harmony Korine
 
Harmony Korine, jeden z największych wariatów niezależnego amerykańskiego kina, zrobił z pomocą tego rewelacyjnego filmu coś, na czym dwaj twórcy kompletnie się wyłożyli we "W drodze" i "Cosmopolis" - pisała o filmie Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.




Szklana pułapka 5 (2013)6. "Ida" reż. Paweł Pawlikowski

 Reżyser nie ugina się pod ciężarem tematu ani tym bardziej przed nim nie klęka. Tworzy dzieło osobiste, przepełnione humanizmem, oddające hołd bohaterom, ale nie tym przez duże "b" - pisał na naszych łamach Artur Zaborski. Całość tutaj.

 

7. "Polowanie"  reż. Thomas Vinterberg 

W tekście Anny Bielak czytamy: Vinterberg pokazuje proces systematycznie rozrastającego się kłamstwa, które niczym pleśń zagarnia coraz większe połacie przestrzeni. Cały tekst tutaj

 


Szklana pułapka 5 (2013)8. "Drogówka" reż. Wojciech Smarzowski

 Jak każdy obraz reżysera, "Drogówka" nie istnieje w oderwaniu od polskiej rzeczywistości. To gorzka - może nawet bardziej niż "Dom zły" i "Róża", bo dziejąca się współcześnie - odpowiedź na nas, naszą gombrowiczowską gębę, którą z uporem maniaka pielęgnujemy od lat - pisała na naszych łamach Karolina Pasternak. Całość tutaj.
 


9. "Sugar Man"  reż. Malik Bendjelloul
 
Jak zbudować dokumentalną historię doskonałą? Perfekcyjnie spotęgować zagadkę? Ułożyć fakty tak, by sama kolejność ich ustawienia budowała napięcie? Przekonacie się oglądając film Malika Bendjelloula - pisała o filmie Urszula Lipińska. Cała recenzja tutaj.


 

Sugar Man (2012)

10. "Przed północą" reż. Richard Linklater

„Przed północą", podobnie jak poprzednie części cyklu, potrafi skutecznie zainteresować widza ciągiem konstatacji, spekulacji, pytań i manipulacji, w jakie uwikłani są ekranowi partnerzy  - stwierdził po seansie Stanisław Liguziński. Cała recenzja tutaj.

 

 

Sugar Man (2012)

11. "Stoker" reż. Park Chan-wook

Park Chan-Wook zamienił ojczyznę na Hollywood, ale sercem pozostał przy swoich klimatach. "Stoker" to, podobnie jak jego poprzednie filmy, kino bardziej estetyczne niż fabularne  - stwierdziła po seansie Urszula Lipińska. Cała recenzja tutaj.

 

 
12. "Przeszłość" reż. Asghar Farhadi
Fascynuje mnie, jak fenomenalnie Farhadi poprowadził znów w tym filmie dzieci, choć tym razem, w odróżnieniu od „Rozstania", nie reżyserował już swojej córki Sariny - pisała o filmie Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.

 


Pan Lazhar (2011)13. "Wenus w futrze reż. Roman Polański
Autotematyczny i autoironiczny, ale przede wszystkim świetnie zagrany. Seigner i Amalric dają tu prawdziwy popis aktorstwa pisała nasza recenzentka Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.

 



14. "Labirynt" reż. Jeff Nichols
"Labirynt" wciąga niczym wodny wir już od pierwszych minut - pisała o filmie Anna Tatarska. Cała recenzja tutaj.

 




 
15. "Hobbit: Pustkowie Smauga" reż. Peter Jackson
Całą drugą część charakteryzuje znacznie większa dynamika niż w pierwszym „Hobbicie", który rządził się zasadą sinusoidy pisał o filmie Jacek Dziduszko. Cała recenzja tutaj.

 


Sugar Man (2012)

16. "Imagine" reż. Andrzej Jakimowski

"Imagine" Andrzeja Jakimowskiego to chyba najbardziej nieśmiały kawałek kina w filmografii reżysera. Szkoda, że jeszcze niecałkowicie wyleczony z potrzeby umieszenia w rzeczywistości magicznego elementu - stwierdziła po seansie Urszula Lipińska. Cała recenzja tutaj.
 



17. "Papusza" reż. Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze

"Papusza" to wzorcowy film biograficzny i, mimo pewnych uproszczeń, zrealizowano go z ogromną dbałością o detale - pisał w Stopklatce Michał Hernes. Cała recenzja tutaj.



 

18. "Obecność"  reż. James Wan
 
Ten horror potwierdza pozycję Jamesa Wana jako jednego z najlepszych współczesnych twórców ekranowej grozy - pisał o filmie Jacek Dziduszko. Cała recenzja tutaj.

 


Pan Lazhar (2011)19. "Frances Ha reż. Noah Baumbach
Z filmu Baumbacha nie chce się wychodzić, trudno wstać nawet na napisach końcowych, do których akompaniuje David Bowie pisał nasz recenzent Stanisław Liguziński. Cała recenzja tutaj.

 



Pan Lazhar (2011)20. "Historie rodzinne reż. Sarah Polley
Weneccy programerzy nie mogli wybrać na pierwszy dzień festiwalu lepszego filmu niż "Historie rodzinne" Satah Polley pisała nasza recenzentka Karolina Pasternak. Cała recenzja tutaj.
 



[Redakcja]