Miroslav Ondricek

ur. 4 listopada 1934
zm. 28 marca 2015

Miroslav Ondricek był czeskim operatorem filmowym. Autor zdjęć do ponad czterdziestu filmów, dwa razy nominowany do Oscara, najbardziej znany z " Amadeusza ", którego nakręcił z Milosem Formanem . Współpracował m.in. z Warszawską Szkołą Filmową.   Początkowo pracował jako prowadzący ostrość, pracownik obsługi sprzętu zdjęciowego, technik w laboratorium oraz jako asystent operatora w Studiu Filmowym Barrandov zwanym "Czeskim Hollywood", gdzie zdobył wiedzę na temat produkcji filmowej. Karierę rozpoczął w 1960 roku, współpracując z reżyserami czechosłowackiej nowej fali: Janem Nemecem , Ivanem Passerem i przede wszystkim - z Milosem Formanem. Gdy ich filmy zdobywały prestiżowe nagrody na międzynarodowych festiwalach, zdjęcia filmowe Ondrícka zostały uznane za główny element wyznaczający formę i styl tego nurtu.   Jego pierwszym filmowym osiągnięciem jako autora zdjęć filmowych był film " Konkurs " (1962) w reżyserii Milosa Formana. Zawodowe kontakty z tym reżyserem przyniosły Ondrickowi światowe uznanie. Był dwukrotnie nominowany do Oscara za zdjęcia do filmów Formana " Ragtime " (1982) i " Amadeusz " (1985). W 1968, po inwazji wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację, przeniósł się do Anglii, gdzie pracował z Lindsayem Andersonem przy takich filmach jak " The White Bus " i " Jeżeli? ". Był to decydujący moment w jego karierze. Film "Jeżeli?" zdobył Złotą Palmę na Festiwalu w Cannes w 1969 i Ondricek zyskał opinię wartościowego, kreatywnego współpracownika.   Nawet będąc za granicą, silnie związany był z czeskim kinem i pracował z takimi czeskimi reżyserami jak Milos Forman, Jaroslav Papousek , Zdenek Podskalsky , Stepan Skalsky, Otakar Vavra , Ota Koval oraz Jiri Krejcik. W latach osiemdziesiątych współpracował z takimi amerykańskimi reżyserami jak George Roy Hill ("Rzeźnia nr 5", " Świat według Garpa ", "Wesoły domek"), Mike Nichols (" Silkwood "), Michael Dinner (" Grzeszni chłopcy "), Robert Mandel (" F/X ", " Ważniaki ") i Penny Marshall (" Przebudzenia "). W tamtej dekadzie powstały także dwa ważne filmy Ondricka i Formana: "Amadeusz" i " Valmont ". W tych latach jego osiągnięcia jako autora zdjęć filmowych umocniły jego zawodową reputację.   Zdjęcia Ondricka nie przejawiają jakichś stałych tendencji stylistycznych czy formalnych, lecz demonstrują różnorodność technicznego profesjonalizmu, zdyscyplinowania i artystycznego wyczucia, które dają mu rzadką umiejętność przenoszenia wizji reżysera na przekonujące obrazy. W wywiadzie dla American Cinematographer (Maj 1982) Ondricek przyznaje wprost: Dajcie mi odpowiednią historię i reżysera, a wierzę, że znajdę taki styl zdjęć filmowych jaki trzeba. więcej »